اگر تازه شروع کرده اید و به دنبال خرید اولین چوب ماهیگیری خود هستید، تعداد زیاد گزینه های موجود در بازار می تواند بسیار گیج کننده باشد. خوشبختانه ، کمی تحقیق تنها چیزی است که برای کمک به انتخاب چوب ماهیگیری مناسب برای این کار مورد نیاز است (با ما بست  یک مکان عالی برای شروع تحقیق و آموزش  است.) در راهنمای خرید چوب ماهیگیری خود، نحوه انتخاب چوب ماهیگیری را بر اساس گونه هدف و محیط ماهیگیری توضیح می دهیم.

لوازم ماهیگیری خود را بردارید، وقت آن است که به ماهیگیری برویم ...

نکاتی که در انتخاب چوب ماهیگیری باید در نظر بگیرید

مهمترین چیزهایی که هنگام انتخاب چوب ماهیگیری باید در نظر بگیرید این است که چه صیدی را هدف قرار می دهید و چگونه قصد صید دارید. شما ممکن است تلاش خود را بر روی یک ماهی خاص متمرکز کرده باشید یا ممکن است به دنبال یک چوب ماهیگیری چند منظوره برای هدف قرار دادن گونه های مختلف باشید. پرسیدن چند سوال کلیدی از خود به شما کمک می کند تا جستجوی خود را برای چوب ماهیگیری مناسب محدود کنید.

  • آیا شما یک ماهیگیر زمینی هستید؟
  • آیا قصد ماهیگیری از کایاک یا قایق را دارید؟
  • آیا در ساحل یا صخره ماهیگیری می کنید؟
  • آیا برای رسیدن به محل خود مسیر های گوناگون راهپیمایی دارید  یا  از میان رودخانه ها عبور خواهید کرد؟
  • آیا دوست دارید سفر کنید و با خود یک چوب ماهیگیری ببندید؟
  • آیا از اسکله ها و سواحل  ماهیگیری می کنید؟
  • قرار است چه آبزی را صید کنید؟

این سوالات ممکن است پیچیده به نظر برسد ، اما لازم نیست. خرید چوب ماهیگیری فقط مستلزم درک خوبی از چیزی است که برای آن ماهیگیری می کنید و محیط هایی که قصد دارید بیشتر وقت خود را برای انداختن نخ های ماهیگیری خود در آن بگذرانید. روش های مختلف ماهیگیری ممکن است باعث انتخاب این شود که از چه چوب ماهیگیری استفاده کنید. برای مثال، اگر فقط در نهرها و حفره های کم عمق قصد ماهیگیری دارید، به جای یک چوب ماهیگیری دریایی سنگین، برای یک چوب ماهیگیری فلای سبک وزن مناسب تر خواهید بود.

انتخاب یک چوب ماهیگیری برای مطابقت با روش ماهیگیری ترجیحی شما ... ، اکنون ما به " کجا " و " چه چیزی " توجه کرده ایم، اکنون باید به " چگونه " فکر کنیم. به طور خاص، چگونه یک گونه ماهی را هدف قرار می دهیم یا یک رسته ی ماهی را ماهیگیری می کنیم.

  • آیا از طعمه طبیعی ، طعمه مصنوعی یا هر دو استفاده می کنیم؟
  • آیا ما طعمه پاشی می کنیم و اگر چنین است، کجا ماهیگیری می کنیم؟

تنوع چوب های ماهیگیری

چوب های ماهیگیری معمولاً متناسب با یک روش خاص طراحی می شوند و بر اساس نوع چرخ ماهیگیری یا تکنیکی که با آن ضریب موفقیت کارآمدتر است ، تعریف می شوند.

به طور معمول ، چوب ماهیگیری‌ها در دسته‌های اسپینینگ ، بیت کستینگ ، دریایی ، تلسکوپی ، قایقی ، فلای و در آخر چوب های ماهیگیری بچه گانه یا کودکان قرار می‌گیرند.

  • چوب های ماهیگیری اسپینینگ (Spinning rods)

چوب ماهیگیری های اسپینینگ رایج ترین نوع چوب ماهیگیری ای است که در دست ماهیان با هر سطح مهارتی یافت می شود. یک چرخ ماهیگیری در زیر چوب ماهیگیری تعبیه شده است و آن را به یک ترکیب بسیار همه کاره چوب ماهیگیری و چرخ ماهیگیری مناسب برای طعمه های طبیعی و طعمه های مصنوعی می سازد. بسته به کلاس وزنی مجموعه شما، چوب ماهیگیری اسپینینگ می تواند برای هدف قرار دادن طیف گسترده ای از گونه های ماهی کوچک تا متوسط از ساحل استفاده شود، و آنها برای ماهیگیری با قایق و کایاک مناسب هستند.

  • چوب ماهیگیری های بیت کستینگ ( Baitcasting )

چوب های ماهیگیری بیت کستینگ  جایگزین بسیار خوبی برای چوب ماهیگیری های اسپینینگ هستند، زیرا آنها کاملاً همه کاره هستند، اما برای ماهی های با تجربه تر توصیه می شود. ممکن است تعجب کنید !!!! "چرا؟" آیا تا به حال نام "حفره ماهی" را شنیده اید؟ آماتورها را می‌توان خیلی سریع با یک چوب ماهیگیری و  طعمه‌ ساده و طعمه پاشی و ترکیب آنها مشغول کرد، زیرا بدون کنترل مناسب، مستعد گره خوردن هستند. اما برای یک ماهیگیر باتجربه چطور ؟؟؟  آنها دقت بیشتری در هنگام صید و کنترل بیشتری در هنگام ماهیگیری  ارائه می دهند. با تجربه ها می خواهند نقطه ی خاصی را که شناسایی کرده اند را هدف گیری نمایند.

  • چوب ماهیگیری های دریایی ( Surf rods )

چوب های ماهیگیری دریایی ، همانطور که از نام آن پیداست، به طور خاص برای ماهیگیری دریایی طراحی شده اند ( اما آنها برای ماهیگیری در صخره ها نیز ایده آل هستند). چوب های ماهیگیری دریایی بلند ترین چوب در خانواده چوب های ماهیگیری هستند ، می توانند تا 4-5 متر طول داشته باشد و از ساحل برای پرتاب فواصل بسیار طولانی از دریا تا جایی که ماهی ها دوست دارند تغذیه کنند، استفاده می شود. چوب ‌های ماهیگیری دریایی معمولاً با چرخ ماهیگیری‌های بزرگ وینچ  یا چرخ ماهیگیری‌های سبک چرخان  برای مقابله با ماهی‌های بزرگ و مقابله با وزن اضافه‌شده هنگام کشیدن صید خود از طریق امواج استفاده می‌شوند. برای حمل آسان آنها ، عموما چوب های ماهیگیری دریایی  را به صورت چند تکه یا قطعه قطعه می سازند.

چوب ماهیگیری دریایی

  • چوب های ماهیگیری مسافرتی ( Travel rods )

چوب های ماهیگیری مسافرتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با سبک زندگی هر ماهی گیر مطابقت داشته باشند، در مواردی که:

  1. زیاد در جاده هستند و یک چوب ماهیگیری تلسکوپی یا 4/3 تکه کاملاً در صندوق عقب خودرو قرار می‌گیرد.
  2. آنها نمی توانند بدون گرفتن چوب ماهیگیری سفر یا ماجراجویی کنند.
  3. فضای کافی برای چوب ماهیگیری در خانه ندارند.

 فناوری پشت چوب ماهیگیری های تلسکوپی راه درازی را پیموده است. دوران چوب های ماهیگیری‌ سست پلاستیکی گذشته است: اکنون چوب ماهیگیری‌های تلسکوپی و مسافرتی فوق‌العاده در بازار وجود دارد که برای ماهی‌های کوچک تا متوسط مناسب است، که معمولاً برای استفاده با چرخ های ماهیگیری‌  چرخان طراحی شده‌اند.

  • چوب های ماهیگیری  قایقی  ( Overhead rods )

چوب های ماهیگیری بالای سر، جزو چوب ماهیگیری کلاسیک قایق هستند. آنها طوری طراحی شده اند که با یک چرخ ماهیگیری ساده کاملاً هماهنگ کار کنند و معمولاً کمی کوتاه تر و قوی تر از چوب ماهیگیری های اسپینینگ  هستند. آنها برای مبارزه با گونه های بزرگ ماهی های اعماق دریا و ماهی های ورزشی ساخته شده اند. شما با یک ترکیب چوب ماهیگیری و چرخ ماهیگیری کار صیادی  زیادی انجام نخواهید داد: فقط خط خود را رها کنید و منتظر بمانید تا ماهیان  بیایند.

  • چوب ماهیگیری فلای ( Fly rods)

چوب ماهیگیری فلای به طور خاص برای استفاده با چرخ ماهیگیری فلای در هنگام ماهیگیری با طعمه های پشه طراحی شده اند. ماهیگیری با طعمه های پشه بسیار متفاوت از سایر اشکال سنتی ماهیگیری است. این روش ماهیگیری اغلب با شکار مقایسه می شود، جایی که پنهان کاری، صبر و یک سری مهارت برای پرتاب طعمه های پشه برای تقلید از چیزی که گونه ماهی مد نظر از آن تغذیه می کند مورد نیاز است. چوب ماهیگیری فلای با طعمه مصنوعب پشه فقط برای صید قزل‌آلا در نهر و رودهای کوهستانی و دریاچه‌های آب شیرین آماده نمی‌شوند - چوب ماهیگیری فلای ، چرخ ماهیگیری‌ خاص فلای ، نخ های ماهیگیری و طعمه های پشه به وفور برای ماهیگیری همه جور ماهی و فراتر از آن وجود دارد. 

  • چوب ماهیگیری های بچه گانه یا کودکان ( Kids rods )

اولین چیزی که هنگام انتخاب چوب ماهیگیری بچه گانه باید در نظر بگیرید اندازه آن است. اگر چوب ماهیگیری برای بچه های شما بزرگ باشد، آنها نا امید و حتی شاید زده می شوند و ممکن است علاقه خود را از دست بدهند. در حالی که هنوز گونه‌های هدف و محیط ماهیگیری باید در تصمیم شما نقش داشته باشد، یک چوب ماهیگیری همه جانبه یا ترکیب چوب ماهیگیری و چرخ ماهیگیری (مانند یک ترکیب سبک، چوب ماهیگیری و چرخ ماهیگیری چرخشی ) معمولاً هنگام خرید برای بچه‌ها انتخاب خوبی است – بالاخره احتمالاً با رشد فرزند شما باید با مدل بزرگتر جایگزین شود. برای یک مرجع سریع، این اینفوگرافیک را بررسی کنید که انواع اصلی چوب ماهیگیری‌ها را توضیح می‌دهد و توضیح می‌دهد که کجا بیشتر استفاده می‌شوند، نوع چرخ ماهیگیری‌ای که برای آن مناسب‌تر هستند و رابطه بین عملکرد چوب ماهیگیری و قدرت.

هنگام خرید چوب ماهیگیری باید به چه ویژگی هایی توجه کرد؟

شما در مورد ماهی مورد نظر خود تحقیق کرده‌اید: اکنون می‌دانید ماهی کجا زندگی می‌کند، چرخه زندگی و عادات تغذیه‌اش را می‌دانید و ایده خوبی از بهترین روش ماهیگیری برای استفاده دارید. این یک شروع عالی برای انتخاب چوب ماهیگیری شماست. حال باید طول چوب ماهیگیری، عمل، کلاس وزنی و مواد استفاده شده در ساخت آن را در نظر بگیرید.

نحوه انتخاب چوب ماهیگیری

اکشن یا واکنش چوب ماهیگیری Rod action

در ابتدایی ترین سطح، یک چوب ماهیگیری مدرن ، یک چوب ماهیگیری بلند است که از ته قنداق تا نوک آن باریک می شود. نخ  ماهیگیری از چرخ ماهیگیری از طریق حلقه ها / راهنماها / دونده ها و ...  از نوک چوب به بیرون تغذیه می شود. Action توضیح می دهد که یک چوب ماهیگیری چقدر در طول خود خم می شود و نوک چوب ماهیگیری با خم شدن چقدر سریع به حالت خنثی باز می گردد. عملکرد چوب ماهیگیری تحت تأثیر مخروطی، طول چوب ماهیگیری و ماده ای است که هسته خالی (هسته) از آن ساخته شده است. عملکرد یک چوب ماهیگیری نه تنها بر نوع ماهیگیری که برای آن مناسب است، بلکه بر نحوه برخورد با ماهی نیز تأثیر می گذارد. از این به عنوان یک دستورالعمل کلی برای نحوه عملکرد چوب ماهیگیری و قدرت استفاده کنید.

چوب ماهیگیری مخروطی و طول

مخروطی و طول نقش مهمی در عملکرد چوب ماهیگیری دارند و همراه با درک ماهی مورد نظر و روشی که برای صید آنها استفاده می کنید، به تعیین اینکه کدام چوب ماهیگیری را انتخاب کنید کمک می کند. بیشتر چوب های ماهیگیری‌ موجود در بازار از لبه به نوک به تدریج باریک می‌شوند تا عملکرد یکنواخت چوب ماهیگیری را فراهم کنند. یک چوب ماهیگیری بلند، نازک و سبک وزن (7 تا 10 فوت) معمولاً برای گونه های کوچکتر مناسب است. یک چوب ماهیگیری بلند همچنین به شکار و صید کمک می کند زیرا خم شدن چوب ماهیگیری تا حدودی مانند یک منجنیق برای پرتاب طعمه ها  عمل می کند. چوب ماهیگیری های سبک وزن معمولاً عملکرد آهسته تری دارند که امکان تنظیمات دقیق را در هنگام جابجایی گونه های کوچکتر ماهی فراهم می کند. یک چوب ماهیگیری کوتاه و جامد (5 تا 7 فوت) برای دسته وزنی خط سنگین تر مناسب تر است و قادر به جابجایی گونه های بزرگتر است اما برای ریخته گری ایده آل نیست. سفتی بیشتر، وزن و کاهش چشمگیر کمتر عمل را سریعتر می کند و قدرت خوبی را در حین مبارزه با ماهی های قوی و سنگین ارائه می دهد. چوب های ماهیگیری‌ میانی ممکن است به‌عنوان چند منظوره مناسب‌تر باشند و تعادل خوبی بین عمل و قدرت ارائه دهند. عملکرد یک چوب ماهیگیری همچنین می تواند تحت تأثیر این که چوب ماهیگیری یک تکه، دو تکه، تلسکوپی یا یک چوب ماهیگیری مسافرتی متشکل از چندین قطعه است باشد. در حالی که غیر قابل انکار است که یک چوب ماهیگیری یک تکه عملکرد نهایی را که در حرکت چوب ماهیگیری ارائه می دهد، ممکن است کاربردی ترین چوب ماهیگیری متناسب با سبک زندگی شما نباشد. به عنوان مثال. داشتن یک هاچ بک کوچک و داشتن یک چوب ماهیگیری یک تکه 7 فوت ایده آل نیست - احتمالاً در ماشین جا نمی شود.

کلاس وزن Weight class

رده وزنی چوب ماهیگیری معمولاً با حداکثر وزن توصیه شده خط اندازه گیری می شود و بر روی چوب ماهیگیری به کیلوگرم یا پوند نشان داده می شود. یک چوب ماهیگیری با وزن 5 کیلوگرم نشان می دهد که شما ماهی را با استفاده از نخ ماهیگیری تا وزن 5 کیلوگرم هدف قرار می دهید. وزن فریب نیز گاهی بر روی چوب ماهیگیری مشخص می شود که نشان دهنده حداکثر وزن قابل تحمل برای آن چوب ماهیگیری است. هر دوی این اندازه‌گیری‌ها باید به شما کمک کند تا تعیین کنید که چرخ ماهیگیری با چه اندازه و وزن خط با چوب ماهیگیری جفت شود.


هرگونه استفاده و نشر با ذکر منبع بلامانع می باشد.
www.bamabest.ir
نویسنده و مترجم : (گروه بازرگانی عسگری)